De middengolf en de zeezenders in het algemeen.
2016-08-29 13:50:34 UTC
Hallo iedereen. Op http://www.mediamixonline.nl/audio/MM28aug2016.mp3 en dan vanaf afspeelminuut 02:13 en ook vanaf afspeelminuut 10:34 en ook vanaf afspeelminuut 21:45 is er een aankondiging(2x) en een interview over de middengolf en ook over de zeezenders in het algemeen te horen. Nico.
Q***@hotmail.nl
2016-08-29 14:10:06 UTC
...op de tijdlijn van mijn Facebook vond ik nu dit: Nico.

Robert J. van Dam heeft een foto en 2 video's toegevoegd.

Even heel ver terug in de tijd, toen de muziek nog uit zee kwam.
Ik werkte op het zendschip MV MiAmigo, waar 2 radiostations op zaten, Caroline en MiAmigo.
We werden aan boord regelmatig getrakteerd op kleurrijke toevalligheden.

Zo verzonnen we in 1977 ooit een 1-april-grap, als zou Radio MiAmigo op die dag stoppen met uitzenden, omdat zogenaamd alle akties van de overheid om ons het zwijgen op te leggen, het doorgaan onmogelijk zouden maken.
Vlak voor we aan boord dat "laatste uur" wilden gaan uitzenden (vooraf opgenomen in de studio's in Spanje) begaf de hoofdgenerator het en gingen we dus ècht uit de lucht.
Wèg 1-april-grap.

Op 31 augustus van datzelfde jaar was het precies 3 jaar geleden, dat Nederland het "Verdrag van Straatsburg" ondertekende, waardoor meewerken aan de totstandkoming van radioprogramma's vanaf zee, strafbaar werd. Veronica, Noordzee en Atlantis werd het zwijgen opgelegd, maar MiAmigo en Caroline gingen door.
In mijn programma Baken 16 van 12h tot 14h wilden we even stilstaan bij die negatieve mijlpaal in de radiogeschiedenis.
En wat gebeurt er.....tegen 13h...jawel hoor, de generator, die de zender van stroom voorzag, begon te haperen en stopte ermee.
Dus het werd weer ècht stil op de radiogolven vanaf zee, precies op die 31ste augustus.
Die storing was na een paar uren verholpen en toen besloten we aan boord om het 2e deel van Baken 16 dan maar uit te zenden ná de reguliere zendtijd(MiAmigo vulde 06h tot 19h), dus van 19h tot 20h.

Hierbij die 2 uren radio van heel vroeger, waarbij je tegen het einde van het 1ste uur duidelijk kunt horen, dat de generator problemen kreeg.
Omdat je op Facebook geen audio kunt uploaden (maf niet?) heb ik een foto bijgeplakt, dan is het ineens een video en accepteert FB het wèl.
Eén foto van het schip bij een prachtige zonsondergang en 'n foto van de bakboordkant, nadat onze Otto de hele schuit had geverfd (die man kon/kan echt àlles).
Als losse foto hierbij Otto met de verfkwast.

De hierbij behorende foto's en de originele opname van dit programma staat op https://www.facebook.com/photo.php?fbid=559234394282706&set=pcb.559234764282669&type=3&theater
Q***@hotmail.nl
2016-08-29 14:15:58 UTC
...de reacties tot op dit moment: Nico.

Reacties

Jenny Blokzijl

Jenny Blokzijl Goeie oude tijd als kind altijd genoten van radio MiAmigo

2 · 18 uur

..

Fons Winteraeken

Fons Winteraeken Baken 16 zou NOOIT vanaf land gemaakt kunnen worden. Veel dank Robert J. van Dam voor al die mooie uren.

7 · 18 uur

..

Ronny Troubleyn

Ronny Troubleyn Ook hier hadden we in onze jeugdjaren altijd een transistorradio bij de hand,die van 's morgens tot s'avonds afgestemd was op Mi Amigo.Ook van hieruit dank voor de vele mooie uren like-emoticon(y)

foto van Ronny Troubleyn.

6 · 18 uur

..

Geert Sonck

Geert Sonck Ik herinner het mij nog alsof het gisteren was.

1 · 18 uur

..

Martin Boekhoudt

Martin Boekhoudt men had wel gevoel voor humor.

18 uur

..

Andre D'Hondt

Andre D'Hondt Zeer mooi verhaal en prachtige foto's. Uit de hand van Marc Jacobs, of wie had je anders gedacht.. Mister Baken 16 ! Gelukkig hebben velen en mezelf in die Gouden jaren, vaak programma's opgenomen en zijn ze nog steeds in ons bezit. Heb er zelfs ene van Dominee Torenvliet.

3 · 18 uur

..

Jos Schuurman-Schuiling

Jos Schuurman-Schuiling DAT was échte radio. Die muziek en jingles zijn nog steeds zalig. En ik ben gék op instrumentaal. Zal wel van de jingles komen grin-emoticon:D

3 · 18 uur · Bewerkt

..

Roely Wiersema-Nijland

Roely Wiersema-Nijland Dat was pas radio maken.

4 · 18 uur

..

Geert Snuk

Geert Snuk Leuk Rob!

18 uur

..

Leny Hommes

Leny Hommes Leuk Rob...Ff back in time.

18 uur

..

Jantje Delger

Jantje Delger Deze uitzending ga ik later even naar luisteren. (mijn man zit naar de t.v te kijken) .. Ik kan me het lied Caroline goed herinneren. Het zit zo weer in m'n hoofd.

18 uur

..

Herbert Visser

Herbert Visser En ik was vergeten dat Kiprianu toen de nieuwe premier van Cyprus was geworden smile-emoticon:-)

3 · 17 uur

..

Paul van Dam

Paul van Dam Weet nog als de dag van gisteren, prachtig!

1 · 17 uur

..

Martin Walther

Martin Walther Ik melden me regelmatig ziek op school om baken 16 te horen, tussen 2 () heb wel mij diploma's gehaald.

3 · 17 uur

..

Wout Vdmeer

Wout Vdmeer mooie tijden rob.... komen nooit weer.

5 · 17 uur

..

Rob van der Wal

Rob van der Wal Top! Ff horen Sieds Wijnalda

17 uur

..

Rieks Folgerts

Rieks Folgerts Mooie beelden retro perspectief!!rob!!

1 · 17 uur

..

Kees Pronk

Kees Pronk Prachtige tijd. Ik weet het allemaal nog als de dag van gisteren. Veel uurtjes opgenomen destijds en soms luister ik ze nog terug. Leuke herinneringen.....👍

1 · 17 uur · Bewerkt

..

Martin Franken

Martin Franken Geweldig dit. Het is al eerder gezegd, echte radio wat nu bijna niet meer te horen is.

17 uur

..

Andre D'Hondt

Andre D'Hondt Stel u eens voor dat in die periode(1974-78) de Mi Amigo luisteraars al in het bezit waren van, GSM(Mobieltjes), Laptop e.a multi-media middelen... Smsje naar Baken 16 ? Ah, dat brieven schrijven had iets waarmee je nog dichter bij de Mi Amigo Dj's stond. Moest je wel 6 weken vooraf versturen, en dan vol spanning afwachten. Post voor de jongens aan boord, werden in Playa ontdaan van de enveloppes.

4 · 17 uur

..

Robert J. van Dam

Robert J. van Dam en het gebeurde toch af en toe, dat post niet op tijd aan boord kwam. Post stakingen in Spanje waren er vaak. Daarnaast moesten post en programma-tapes van Spanje naar een haven in England, België of Nederland. Soms werden die zaken met een vliegtu...Meer bekijken

6 · 16 uur

..

Bert Ree

Bert Ree Robert J. van Dam Eén van de piloten die voor de bevoorrading zorgde blijkt de (ondertussen overleden) vader te zijn van Sam Louwyck, de acteur bekend in België van de razend populaire serie Eigen Kweek. Ooit een bevoorradingspiloot tegengekomen?

16 uur

..

Meer reacties weergeven
..

Hans Kranendonk

Hans Kranendonk Mi Amigo was een radiostation met een eigen geluid. Geweldige programma's. Jammer dat dit er niet meer is

2 · 16 uur

..

Nynke van der Kooi

Nynke van der Kooi Wat een verhaal! Leuk om te lezem!

1 · 16 uur

..

Paul Hutchins

Paul Hutchins I remember the Salt Water Team,. Sometimes the tapes from Spain were of so bad quality that live programmes were the order of the day.
Vertaling bekijken

16 uur

..

Jantje Delger

Jantje Delger In die tijd werkte in Wildervank op een tricotage-fabriek. Mijn pa werkte in een lijmfabriek die later door de AVEBE overgenomen werd . Op die lijmfabriek gebruikten ze plastic drummetjes met een schroefdeksel. Die waren waterdicht. Deze zouden heel geschikt geweest zijn voor het doel om spullen aan boord te krijgen. .. En volgens mij deden ze dat bij radio Veronica ook. Zij maakten opnames aan wal in Amsterdam.

16 uur

..

Paul van Dam

Paul van Dam Had wel een hoog Veronica gehalte, waarschijnlijk geen demo's van RNI aan boord smile-emoticon:-) Heerlijk nog altijd om naar te luisteren. Bedankt!

16 uur

..

Harrie Hoesstee

Harrie Hoesstee Een gigantische mooie tijd . Joop ver Hoof heeft daar ook gedraaid een goede vriend van mij en helaas veel te vroeg overleden.

15 uur

..

Paul van Dam

Paul van Dam Nog steeds een van mijn favoriete radiostemmen, luister nog weleens naar oude fragmenten. helaas te vroeg ontvallen

3 uur

..

Robert J. van Dam

Robert J. van Dam Joop was een warm mens. Trouwens, hij was het, die me in '76 aannam bij Mi Amigo 40

1 · 2 uur

..

Tim Popsma

Tim Popsma is genieten om dat nog es terug te horen, de max. maar 319 was voor vlaanderen toch wel de beste frequentie, idem caroline, nog kunnen ontvangen in Vianden.

14 uur

..

Danny Van Vlaanderen

Danny Van Vlaanderen het beste zeezenderprogramma ooit gemaakt !

1 · 14 uur

..

Sieds Wijnalda

Sieds Wijnalda Wat hebben de radiodj's van nu veelgeleerd van de zeezenders van toen ( wanneer ze geluisterd hebben tenminste....)

1 · 8 uur

..

Jan Van Loon

Jan Van Loon Een mooie tijd gelukkig er was niets anders baken 16 was het betere programma koffie met of zonder en de jukebox dat was wel de top 3 laatst nog oud programma van Jan de Hoop hij had het zelf nog nooit gehoord .

7 uur

..

Gea Prins

Gea Prins Prachtig verhaal rob.
Mooie herinneringen

6 uur

..

Ejo Dreise

Ejo Dreise Ouwe zeepiraat...!! 😂😂

1 · 6 uur

..

Marco Mansveld

Marco Mansveld Ik woonde toen in Noord-Holland en luisterde elke dag naar Baken 16. Ik woonde vlakbij mijn school, dus tussen de middag naar huis en het eerste wat ik deed, was naar de radio lopen en die aanzetten!

2 · 6 uur

..

Marcel Kort

Marcel Kort Ben nu op vakantie maar ik kijk morgen wel

2 uur

..

Patrick Ghesquiere

Patrick Ghesquiere het onvergeelijke Baken 16, als student zat ik te studeren terwijl ik luisterde naar Baken, Bokkebroek, jaja

2 uur

..

Paul Hutchins

Paul Hutchins Radio MiAmigo was excellent Mark Jacobs with Back to 16 programme brought life into a rather dull work place. Happy days.
Vertaling bekijken

1 uur
Q***@hotmail.nl

Andre D'Hondt Robert J. van Dam Ja Marc, een beetje water..... een beetje zout,,Niet teveeeel.... de Zoutwater-anekdotes. Heb het ook aan den lijve ondervonden op de Noordzee na een onvrijwillige doop ! Was 15/08/1979. > naar Mi Amigo toe !! Fijne Maandag, Marc .
Q***@hotmail.nl
2016-08-29 14:24:38 UTC
...toegevoegd is de onderste reactie en de tweede reactie is nu volledig toegevoegd: Nico.

..

[...]

Robert J. van Dam en het gebeurde toch af en toe, dat post niet op tijd aan boord kwam. Post stakingen in Spanje waren er vaak. Daarnaast moesten post en programma-tapes van Spanje naar een haven in England, België of Nederland. Soms werden die zaken met een vliegtuigje gedropt in de buurt van de MiAmigo. Dan moesten we daar met een rubberbootje achteraan. Ook dat ging wel eens mis, als door de klap op het water (het werd toch zeker vanaf zo'n 100 meter hoog uit het vliegtuig gegooid) de inhoud kletsnat werd. Papier werd dan een onleesbaar papje. En de programma-cassettes, moesten opengeschroefd; die kleine spoeltjes in een andere cassette en dan maar hopen dat ze speelden. Je wil niet weten hoeveel zout er dan alsnog op de koppen van de spelers kwam. Dat was ook duidelijk te horen, want af en toe was het geluid zó dof, dat we de programma's even moesten stoppen om de spelers schoon te maken. Dat ging razendvlug, maar toch.... tja de charme van zoutwater-radio.

6 · 16 uur

..

Q***@hotmail.com
2016-08-31 14:13:32 UTC
...lees nu ook http://radiotrefpunt.nl/2016/08/30/foute-muziek-radio-staat-stil-bij-31-augustus-1974/ en lees nu ook https://mediamagazine.nl/192-museum-zeezendergeschiedenis-wordt-vanavond-geopend/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2016-09-01 13:37:55 UTC
...zie nu ook https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=30411&p=444119#p444119 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-03-13 17:16:54 UTC
...lees nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48784-1000-zeezenderuren-op-cassette/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-04-11 17:44:44 UTC
...lees en (her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/45873-uitzoekopnames/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-06-08 15:03:17 UTC
...lees en zie daarnaast nu ook https://radiovisie.eu/nostalgische-column-hans-knot-15/ vanaf de derde alinea. Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-06-10 19:58:39 UTC
...(her)beluister nu ook
https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/49426-radio-caroline-rni-558-londen-atlantis-ea/?tab=comments#comment-146053 Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-14 15:35:42 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/49975-diverse-zeezenderopnamen/?tab=comments#comment-147056 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-07-15 20:09:54 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/49971-h3-1974-07-00-gasten-tony-berk-rob-out/?tab=comments#comment-147089 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-07-19 19:28:36 UTC
...luister nu naar https://radioseabreeze.nl/ Dit is een nieuw wekelijks uur van 21 tot 22 uur op de donderdagavond. Dit uur kan helaas nu nog (her)beluisterd worden. Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-07-19 19:42:52 UTC
...wat wèl (her)beluisterd kan worden en wel helemaal onderaan op https://radioseabreeze.nl/gemist is het wekelijkse zeezenderuur 's donderdags van 18 tot 19 uur. Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-29 16:29:07 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50090-32-reuters-offshore-radio-video-clips/?tab=comments#comment-147523 Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-31 17:29:07 UTC
...lees nu ook de middelste alinea op https://radiovisie.eu/het-avondblad-van-31-juli-met-radiovisie-10/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-31 17:34:23 UTC
...lees en zie nu ook de onderste alinea op https://radiovisie.eu/het-avondblad-van-31-juli-met-radiovisie-10/ en meteen daaronder! Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-07-31 18:03:07 UTC
...lees daarnaast(1) nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50109-free-radio-in-engeland/?tab=comments#comment-147592 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-08-05 18:51:50 UTC
...lees nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50117-history-zeezenders-ton-van-draanen/?tab=comments#comment-147775 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-08-13 14:46:05 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50212-sounds-from-the-sea-the-great-british-pirate-era/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-08-26 17:55:11 UTC
...(her)beluister daarnaast nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50368-4-engelse-zeezenders/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-08-27 17:58:51 UTC
...lees(!) en (her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50382-bbc-radio-suffolk-22-aug-2018-ray-anderson/?tab=comments#comment-148710 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-08-30 14:19:39 UTC
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-30-augustus-242/ staat nu dit te lezen: Nico.

2000

– Radio Okay FM en Radio Monique uit IJmuiden laten vanaf een schip in de Noordzee het zeezendergevoel herleven. Een groot aantal bekende medewerkers van Radio Mi Amigo, Radio Veronica, Radio Caroline en Radio Noordzee Internationaal haalt de grappigste en spannendste herinneringen op. Technicus Peter Chicago, die de MV Mi Amigo in de jaren 70 voor diverse rampen behoedde, is de speciale gast.
Q***@hotmail.com
2018-09-02 13:54:46 UTC
...lees, zie en (her)beluister(2x!) nu ook https://radiovisie.eu/23087-2/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-09-07 13:51:13 UTC
...op https://groups.yahoo.com/neo/groups/RadioCarolineMailinglist/conversations/messages/81578 staat nu dit te lezen: Nico.

Manx Radio on Facebook today

This Saturday, Carnaby Street welcomes a very special guest to the programme.
Steve England, the “guru of jingles” joins us live in the studio to share his memories of Radio Caroline, Radio Atlantis and Radio Mi Amigo In the 1970’s,
we’ll talk about our influences in music, our radio careers, memories and much more from 0830am whilst playing some of your favourite sixties hits.

The programme will also be on demand for 7 days
https://www.manxradio.com/
Mike
Q***@hotmail.nl
2018-09-09 19:17:52 UTC