Trip tender
Add Reply
ollie
2012-03-15 09:08:16 UTC
De Triptender van Rederij Trip wordt- aldus de Volkskrant van vandaag- vaak gebruikt voor As vertrooiing op zee.

Heel wat anders dan in de jaren 1970-1974.

Groet

Rob
leendert vingerling
2012-03-15 16:28:30 UTC
Post by ollie
[...]
Je moet nu eenmaal de ' schoorsteen laten roken' , dus is het voor het
familiebedrijf een aanvullende bron van inkomsten. Zo op hun website
te lezen vind ik de prijzen meevallen: 300-325 euro.

http://www.asverstrooienopdenoordzee.nl/default.aspx

Ik heb wel eens vernomen dat een fervente zeezenderluisteraar zijn as
heeft laten uitstrooien op de plek waar vroeger radio Veronica lag.
Ook is er vanaf de Ross Revenge ( illegaal weliswaar) as verstrooid
van een overleden 'fan'. Daar mocht geen melding van worden gemaakt.
Ik dacht dat dit in de periode 1986-1988 is gebeurd.

Ook zeezender publicist Tom de Munck heeft zijn as laten uitstrooien
op zee. Dat was bij de kust van zijn geliefde St. Tropez in zuid-
Frankrijk.

En waarom ook niet? Zouden 'wij' dat ook later willen?

Salut
Leendert
leendert vingerling
2012-03-16 07:45:02 UTC
Post by leendert vingerling
van een overleden 'fan'. Daar mocht geen melding van worden gemaakt.
Ik dacht dat dit in de periode 1986-1988 is gebeurd.
Ik heb me vergist in de tijdsperiode. De asverstrooiing vond eerder
plaats, namelijk op 15 september 1985 en Walter Zwart beschrijft het
als volgt:

...Een andere bewogen dag was zondermeer de vijftiende september. Die
avond ging (natuurlijk weer net tijdens het eten) eenmaal de
scheepsbel.....TENDER! Hiervoor lieten we graag o­ns bord staan en we
liepen naar buiten.

Het bleek geen tender te zijn maar een Engelse bezoekersboot. Slechte
timing dachten we nog. Bij het overstappen aan boord van de Ross pakte
ik van een vrouw een paar bossen bloemen aan. LEUK, die hadden we nog
nooit gekregen. Ik ging op zoek naar een emmer, want waar vind je nou
aan boord van een zendschip een vaas?
Lang hoefde ik niet te zoeken. De bloemen waren namelijk niet voor o­
ns. De reden van het bezoek werd al gauw duidelijk.

Aan boord van de bezoekersboot zat de familie van een zekere Ian West.
Ian zou aan boord van de Ross Revenge als technicus gaan werken. Zover
is het echter nooit gekomen. Hij overleed in december 1984 op
vierentwintigjarige leeftijd.
Hij had laten vastleggen dat na crematie zijn as moest worden
uitgestrooid vanaf o­ns zendschip.

Aan de Caroline-organisatie en de DTI was toestemming gevraagd voor
deze plechtigheid, alleen wij wisten van niets. Iedereen verzamelde
zich op het achterdek waar een urn uit een groen rugzakje werd
gehaald. Om 20.00 uur ging de zender voor een paar minuten uit de
lucht en volgden er een paar toespraken. Mike Barrington sprak
geïmproviseerd namens de bemanning van de Ross, waarna de as
gedeeltelijk in zee en -door de harde wind- over o­ns (!) werd
uitgestrooid.
Daarna werd er namens de familie van Ian een scheepsbel overhandigd
als aandenken. Die kreeg een plaatsje in de messroom. Uit respect voor
Ian werd afgesproken dat deze bel niet mocht worden geluid. Iets waar
nieuwkomers aan boord nog wel eens mee de mist ingingen.......

http://www.mediapages.nl/radio-monique/227-walter-zwarts-monique-historie-deel-14

Salut
Leendert
ollie
2012-03-15 18:42:38 UTC
Post by ollie
[...]
Zou ik wel willen. Waarom niet?

Groet

Rob
Peter de Wit
2012-03-16 06:15:30 UTC
Post by ollie
Post by ollie
[...]
Eigenlijk zou ik dat ook wel willen maar het liefst dan wel in de
buurt van de MV.

Peter de Wit
B.R.
2012-03-16 11:06:03 UTC
Op Thu, 15 Mar 2012 23:15:30 -0700 (PDT), Peter de Wit
Post by Peter de Wit
Post by Peter de Wit
Post by ollie
Post by ollie
[...]
Jullie liever dan ik.
Ik wacht er liever nog een jaartje of 50 mee.
Nou ja, ieder z'n meug.

B.R. (over 50 jaar bij de M.V.)
Write signature
Q***@hotmail.com