Bomaanslag op de Mebo 2
pf
2003-10-15 16:27:00 UTC
Een paar weken geleden stond onderstaand verhaal in deze newsgroup;
Ik kan hem in mijn tree niet meer vinden dus nog even gepost.

Ik wil hier nog wel iets op zeggen.
Thom van der Linden is aan boord van de Mebo geweest om de explosieven te
plaatsen. Hij kende inderdaad de Mebo 2 goed. En wist dus waar deze geplaats
konden worden zonder dat het echt ernstige schade zou veroorzaken .
Het lont is door een patrijspoort gegooid en van buiten de Mebo aan gestoken
zodat ze zo weg konden varen. Dat er toch zoveel schade was kwam mede omdat
toen het vuur eenmaal de brug van de Mebo had berijkt daar de alarm
vuurpijlen ook vlam vatte en deze alle kanten opschoten binnen het stuurhuis
en alles in vlam zette want deze dingen branden wel even als ze aan gestoken
zijn.
Ik was er niet zelf bij maar dit is mij verteld door iemand die er zelf bij
was en ternauwernood aan de dood ontsnapte.

PF

Thom van der Linden. Captain Thom werd hij in 1970 genoemd. Toen was hij al
kind aan huis van de Mebo.
Het is nieuw voor mij, dat hij bewust die waterleiding heeft uitgekozen. We
hadden een beetje buiten de slimheid van Thom gerekend. We waren altijd in
de veronderstelling dat het "domheid'" was. Maar dat wil je ook niet
weten, wanneer je de vlammen bezig hebt gezien op je schip.
We wisten wel zeker, dat we met 40 ton verse diesel ("gasolie") aan boord
weinig kans hadden gemaakt, wanneer die bom doelbewust bij een olieleiding
was geplaatst.

Hans H.
Tot mijn stomme verbazing hebben bemanningsleden van de ploeg, die niet
aan boord was tijdens de aanslag, mij ooit eens verteld dat de pleger
van de aanslag (ene van der Linden?) bij hun nog wel eens aan boord was
geweest om onder het genot van een bakkie koffie nog eens te vertellen
wat er precies gebeurd was. Kern van het verhaal: hij zat in geldnood
omdat hij al heel lang geen geld had ontvangen voor de bevoorrading van
de Mebo, heeft toen het aanbod van Bull Verwey (onder invloed van
alcohol?) vanwege het geld aangenomen maar wilde de mensen aan boord
(waarvan hij een aantal al lang kende) geen kwaad doen. Daarom heeft
hij toen de bom niet op een olieleiding geplaatst maar op de
waterleiding (hij kende het schip goed). Doordat er direct na de
aanslag paniek uitbrak zou de schade weel groter zijn geworden dan zijn
bedoeling was. Ook Ronan O'Rahilly heb ik een keer aan boord van de Mebo
zien lopen. Geen idee wat hij kwam doen. Bolier en Meister (wij noemden
ze 'boiler en geiser' zouden dat zeker niet goed gevonden hebben. 'He
has crazy eyes' zei een van de engelstalige DJ's over O'Rahilly.
Bull Verwey (inmiddels 94) heb ik op 31 augustus j.l. nog op het
Veronicaschip (als je ziet wat daar nu van gemaakt is ben ik blij dat de
MEBO 2 gezonken is; er schijnen alleen nog resten van de 2e studio bij
iemand te zijn) in Monnickendam een dansje zien maken. Hij kan
nauwelijks meer lopen dus toen hij diep door de knieën ging schrok
iedereen zich een hoedje. Het bleek echter dat hij dat nog wel kon.
Peter Jager
Ruud Poeze
2003-10-15 18:27:48 UTC
Post by pf
[...]
Dan gaat het wel flink branden bij die leiding, maar er ontploft niets.
Diesel is niet explosief.
Ik zie in slechte films nog te veel vrachtwagens ontploffen.
Ruud
Peter Jager
MS Media
2003-10-15 21:10:21 UTC
Al met al een boeiend verhaal, wat mij betreft.
De uitspraak van Bull Verwey dat absoluut geen geweld mocht worden
gebruikt komt zo een ietsje in een ander daglicht te staan.
Ietsje hoor, het blijft natuurlijk van de domme om een schip met weerloze
bemanning
zo aan te pakken.

Marcel
Peter Jager