Opening 192-Museum door Lex Harding op 31 augustus 2016
Add Reply
Adri Verhoef
2016-09-06 09:42:52 UTC
42 jaar geleden moesten de Nederlandse zeezenders stoppen met hun uitzendingen,
op 31 augustus 1974. Ook Lex Harding, discjockey én presentator van de fameuze
Top 40 op Radio Veronica, vond dat de tijd was gekomen voor een museum gewijd
aan die historische tijd. In de afgelopen maanden is er hard gewerkt om het
192-Museum te kunnen openen ter herinnering aan die legendarische periode en
zo kwam het dat Lex op 31 augustus 2016 om 18:00 uur deze toespraak hield ter
gelegenheid van de opening van het 192-Museum:

"Ik zal u zeggen, het valt niet mee om een museum in te richten dat gaat over
radio. Want dat moet je horen, da's geluid. Hang een paar koptelefoons op,
zet wat ouwe radio's neer en laat er wat leuks uit komen en klaar ben je. Ja
... da's zo'n kale boel ... en daar ben je heel snel op uitgekeken.

Dus we hebben overal spullen vandaan gehaald en we hebben daarbij zoveel mede-
werking ondervonden, de TROS, BUMA Cultuur, Radio 538, Universal Music, Beeld
En Geluid, maar ook George Baker, Peter Koelewijn, Sandra Reemer, Jan van Veen,
Willem van Kooten en zoveel anderen hebben spullen beschikbaar gesteld.

Heel trots ben ik op de verzameling modellen van zendschepen, prachtige exem-
plaren zijn het en nog nooit waren er zoveel bij elkaar. Het is echt niet
doenlijk om iedereen die een bijdrage heeft geleverd hier te noemen. Nog twee:
Ferry Eden, die alles wist van Radoi Noordzee en me enorm geholpen heeft met de
teksten, en Look Boden, m'n ouwe collega van Radio Dolfijn, die met een
prachtig mengpaneel van vijftig jaar oud aan kwam zetten en speciaal voor het
museum een film over Radio Dolfijn in elkaar heeft gesleuteld.

Bij de inrichting zijn we min of meer chronologisch te werk gegaan. Dat geldt
niet voor de kamer waarin alle zeezenders aan bod komen, en ook niet voor de
kamer van de Top 40, die is van 1965 tot nu, van de Beatles tot Justin Bieber.

We hebben ons de afgelopen weken te pletter gewerkt. En is het nu af? Nou ...
Niet helemaal. En zijn we compleet? Dat al helemaal niet. En hangt iedereen
in de portrettengalerij? Zeker niet. Maar van sommige mensen hebben we echt
geen foto kunnen vinden. En de corner van Adje Bouman Top Tien, is die hele-
maal af? Nou ... Bijna!
Natuurlijk kan het allemaal mooier en natuurlijk kan het allemaal beter. We
staan dan ook open voor suggesties, aanvullingen en ideeën, zodat we de
komende maanden de boel verder kunnen finetunen. Ik kan alleen zeggen, wij
hebben ons stinkende best gedaan.

Genoeg geluld. Het is tijd dat we ons onderdompelen in een periode van ons
leven die mij gevormd heeft. En ik denk dat dat voor veel van de aanwezigen
ook geldt. Het was misschien wel de mooiste tijd van ons leven. Een periode
waarin echte veranderingen plaatsvonden; op politiek, sociaalmaatschappelijk en
ook op seksueel gebied. Een periode waarin popmuziek een ongekende bloei door-
maakte en popmuzikanten de belichaming waren voor al die veranderingen. De
Beatles, de Rolling Stones, Bob Dylan, Jim Morrison, Pink Floyd, Crosby Stills
Nash & Young. Bevlogen popmuzikanten die ergens voor stonden. En wij draaiden
hún muziek. En daardoor waren Veronica en zij die daar werkten ook déél van
die verandering. Dat, gecombineerd met de pioniersgeest van Dirk, Jaap en Bull
Verweij, de inzichten van Willem van Kooten, de strijdlust van Rob Out, de
introductie van de Top 40, horizontale programmering en de ongelijke strijd
tegen de overheid maakten het niet alleen een mooie tijd, een emotionele tijd,
maar ook een heel belangrijke tijd. Belangrijk genoeg om er nu, precies 42
jaar nadat Radio Veronica de nek werd omgedraaid, een eerbetoon ervoor op te
richten in de vorm van het 192-Museum.

En nou wil ik weten hoe laat het is, want uh ...
Ik probeer ... :-)

D'r staat hier een mooie, rooie knop en ... hij weet het nog niet, maar ik
heb iemand hiernaartoe gelokt, waarvan ik denk dat hij die knop zometeen wel in
gaat drukken. De aartsvader van de Nederlandse radio ... van hem hebben we het
allemaal geleerd ... hij heet Joost den Draayer, Willem van Kooten, en ik heb
hem hiernaartoe gelokt. Want ik was een paar weken geleden bij hem op de
koffie, met dit radiootje, en ik vertelde wat er allemaal te zien was in 't
museum, en toen zei die: "Zo'n radiootje, dat wil ik ook wel hebben." In het
originele doosje met een koptelefoontje en hij doet het nog ook. (...) Hij is
helemaal van jou-oe!"

WvK: "Ja, ik heb ooit, welk jaar was dat, (...)"
LH: "1966."
WvK: "Zesenzestig. Zeg ... Hij kwam nog weleens in Japan, ik zeg, dan moeten
we zo'n dingetje hebben."
LH: "Ja, en toen is hij door Philips uit de handel genomen."
WvK: "Uít de handel?"
LH: "Ja, Philips, die vond, (...) die dacht (...) dat er een patent in zat wat
van hun was."
WvK: "Ja, dat denken ze altijd."
LH: "Het grootkapitaal. 's Effe kijken hoor. Zijn we er bijna? Ja." (Ja.)
LH: "Willem, wil jij die knop indrukken?" (...)
LH: "Mag ik jullie uitnodigen om die kant op te gaan, we gaan de trap op (...)
dan gaan we naar het museum dat hierbij is geopend!"
Q***@hotmail.com
2016-09-06 18:33:47 UTC
...zie nu ook http://www.mediapages.nl/nieuws-actueel/3073-opening-192-museum-op-192tv Nico.
Q***@hotmail.com