Radio Atlantis
Add Reply
Piet van der Vooren
2016-02-11 12:12:49 UTC
Opname van Radio Atlantis, in 1974 een zeezender voor de Belgische kust met
Nederlands- en Engelstalige programma's. Zelf was ik, Piet van der Vooren,
daar toen werkzaam onder de deejay-naam Peter de Vries. Deze opname is van
29 juni 1974, toen ik ook aan boord van het radioschip Jeanine was. En ik
word door deejay Terry Davis genoemd: "Peter Deepfreeze":
https://soundcloud.com/teylinger-journalist/opname-uit-1974-van-radio-atlantis-met-deejay-terry-davis
m***@skynet.be
2016-02-11 16:56:12 UTC

Mooie herinneringen. Heel andere manier van presenteren dan nu.Hoe was ontvangst in Uk ? Zender was minder sterk dan collega's zeezenders?
Piet van der Vooren
2016-02-12 00:14:08 UTC
schreef in bericht

> [...]

Mooie herinneringen. Heel andere manier van presenteren dan nu.Hoe was
ontvangst in Uk ? Zender was minder sterk dan collega's zeezenders?

De zender van Radio Atlantis op het zendschip Jeanine had een vermogen van
zo'n 3 kiloWatt. De ontvangst aan de Britse oostkust was matig, maar de
'echte' zeezenderfans stemden toch graag af op Atlantis. 's Avonds ging dat
als gevolg van interferentie van een Finse zender op 962 kHz (312 meter)
soms moeilijk, maar 's nachts was het signaal vaak prima te ontvangen als
die Finse zender uit de lucht was. Dan was de 962 kHz een redelijk 'schone'
frequentie. Op de andere gebruikte frequenties (o.a. 1115 en 1331 kHz) was
dat een stuk moeilijker als gevolg van storing en jamming door Italiaanse
zenders.

Piet.
z***@gmail.com
2016-02-12 20:26:17 UTC
> Heel andere manier van presenteren dan nu.

Gelukkig maar, anders was ik nooit een echte zeezender fan geworden.:-)

Robin
kees6238
2016-02-12 09:46:48 UTC
On Thu, 11 Feb 2016 13:12:49 +0100, "Piet van der Vooren"
<***@planet.nospam.nl> wrote:

> [...]
>29 juni 1974, toen ik ook aan boord van het radioschip Jeanine was. En ik
>word door deejay Terry Davis genoemd: "Peter Deepfreeze":

eindelijk weer eens een normaal bericht hier, mooi !
radio atlantis heb ik toen gemist helaas
ik herinner me wel de spotjes van radio Mi-Amigo waarin radio atlantis
werd overgenomen, of zoiets . . .?
Piet van der Vooren
2016-02-13 13:55:23 UTC

<***@planet.nospam.nl> wrote:

> [...]

radio atlantis heb ik toen gemist helaas
ik herinner me wel de spotjes van radio Mi-Amigo waarin radio atlantis

Toen in oktober 1973 de mast van het zendschip Mi Amigo van Radio Caroline
tijdens een storm afbrak, kwam er ook een voorlopig einde aan de
uitzendingen van Radio Atlantis. Eigenaar Adriaan van Landschoot wilde de
uitzendingen echter zo snel mogelijk hervatten, en liet op een Nederlandse
werf een nieuwe mast maken. In de tussentijd maakte Ronan O'Rahilly van
Radio Caroline echter een deal met Sylvian Tack, die van start wilde gaan
met zijn eigen zender Radio Mi Amigo. Zodoende zat Atlantis zonder
zendmogelijkheid. Van Landschoot heeft toen de Condor, een zendschip-in-spé
gekocht. Daarop zou dan die nieuwe mast moeten komen te staan. De mensen
achter Caroline/Mi Amigo hebben toen echter stiekem die mast
verdonkeremaand, en op de Mi Amigo geplaatst. Dat Van Landschoot hier
woedend over was zal duidelijk zijn. Radio Mi Amigo kon daardoor op 1
januari 1974 van start gaan, terwijl Van Landschoot met zijn nieuwe
zendschip in december 1973 begon met testuitzendingen. Dus Atlantis is niet
overgenomen door Mi Amigo, integendeel. De Jeanine, het nieuwe zendschip van
Atlantis, werd verankerd ongeveer 6 kilometer uit de kust van Knokke
(België).

Piet.
Q***@hotmail.com
2017-07-06 14:18:33 UTC
...dit vond ik nu in mijn facebook:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10211079750002768&set=a.2796076174172.2120256.1026492225&type=3&theater
Nico.
Q***@hotmail.com
2017-11-13 00:20:54 UTC
...en zie nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/47018-spot-programmering-atlantis-270/ Nico.
Q***@hotmail.com
2017-12-02 18:07:18 UTC
...(her)beluister nu ook http://www.radio0511.com/radio/over/uitzending-gemist en dan Zaterdag en dan vervolgens 19:00 - 20:00 Luister : Nostalgisch uurtje aanklikken (komt morgen 3 december of anders de dag daarop daar online te staan). Nico.
Q***@hotmail.com
2017-12-05 18:19:43 UTC
...lees nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/47740-radio-atlantis-einde-nederlandse-service/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2017-12-11 16:50:01 UTC
...en lees nu ook https://radiovisie.eu/zaterdag-is-joey-dag-is-adriaan-dag-1/ en lees nu ook https://radiovisie.eu/radiovisie-sprak-met-adriaan-van-landschoot-2/
Nico.
Q***@hotmail.com
2018-02-05 15:56:39 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48404-radio-atlantis-17-07-1973-0600-1400-luk-van-kapellen-mike-moorkens-peter-van-dam-tony-houston/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-03-05 18:08:46 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48705-filler-steve-england/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-03-16 19:02:52 UTC
..(her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48819-atlantis-12-05-74-victor-van-rijn-elie-prins-1600-1730/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-03-17 17:55:24 UTC
..(her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48849-radio-atlantis-28-07-1974-1059-1126-vlaamse-top-15/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-03-18 21:00:01 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48870-radio-atlantis-january-1974/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-03-22 19:06:13 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48911-knip-knip-voor-frank-van-leeuwen/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-03-26 14:57:56 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/48963-gouden-uren-atlantis-tune/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-04-14 15:51:50 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/49144-radio-atlantis-227-259-1973-1974/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-04-25 14:25:06 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/49270-fred-van-den-bosch-is-weer-los/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-04-26 16:16:50 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/49280-bye-bye-love-atlantis/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-05-14 14:27:13 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.internetradiocafe.nl/topic/49442-radio-atlantis-31-08-1974-0900-1100-dave-rodgers-debbie-england/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-05-24 14:18:22 UTC
...lees en (her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/49535-steve-england-atlantis-1974/?tab=comments#comment-145500 Nico.
Q***@hotmail.com
2018-06-03 19:36:45 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/49636-tune-atlantis-johnny-dwyer/?tab=comments#comment-145817 Nico.
Q***@hotmail.com
2018-06-06 14:09:27 UTC
..zie nu ook de foto bovenaan op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-6-juni/ en lees ook de bovenste alinea op deze link. Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-06-20 17:10:49 UTC
...zie nu ook de foto bovenaan op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-20-juni-171/ en lees ook het bijschrift van deze foto onder de Belgische vlag: Nico.

1974
Rob Ronder (foto bovenaan) en Peter de Vries presenteren vanaf de Jeanine de allereerste live programma’s van Radio Atlantis.
Q***@hotmail.com
2018-06-23 14:20:26 UTC
...(her)beluister nu ook http://radio0511.com/uitzending-gemist/ en dan onder
Zaterdag: vóór 16:00 uur: Play aanklikken. (staat morgen (zondag) online). Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-02 18:02:02 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/49900-jokers-atlantis-jingle/?tab=comments#comment-146741 Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-15 17:49:48 UTC
...zie nu ook de foto bovenaan op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-15-juli-196/ en lees nu ook de alinea onder 1973 op deze link. Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-23 14:40:15 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50024-laatste-uur-atlantis-31-08-1974-1800-1910/?tab=comments#comment-147302 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-07-23 15:57:08 UTC
...en (her)beluister nu ook de bovenste opname op https://radiovisie.eu/de-playa-papers-3-audio/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-07-27 18:44:15 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/49937-radio-atlantis-229-1974-08-25-janine-tour/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-07-28 18:44:46 UTC
...lees en zie nu ook
https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50083-radio-atlantis-kortegolf-testuitzendingen/?tab=comments#comment-147498 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-08-14 15:50:57 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50229-meervoudig-gebruik-gossipo-perpetuo/?tab=comments#comment-148087 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-08-19 20:10:06 UTC
...(her)beluister daarnaast nu óók https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50284-vreemde-opname-radio-atlantis-vanaf-de-rough-sands-fort/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-08-24 15:03:33 UTC
...zie nu ook de foto bovenaan op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-24-augustus-236/ en lees nu ook deze tekst daarop: Nico.

1974

De zeezender Radio Atlantis start om 13:00 uur in het Zeeuwse Oostburg met de verkoop van het studiomateriaal. (Foto bovenaan: het huis in Oostburg waar de studio’s van Atlantis zich bevonden. Credits: Offshore Radio Archive)
Q***@hotmail.com
2018-08-25 15:03:01 UTC
...luister nu naar http://radio0511.com/ en dit uur is vanaf uiterlijk maandag a.s. (her)beluisterbaar op http://radio0511.com/uitzending-gemist/ en dan onder Zaterdag: vóór 17:00 uur: Play aanklikken. Nico.
Rink
2018-08-25 16:27:11 UTC
Op 15-7-2018 om 19:49 schreef ***@hotmail.com:
> ...zie nu ook de foto bovenaan op
> https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-15-juli-196/
> en lees nu ook de alinea onder 1973 op deze link.
> Nico.

Ik zie 6 mannen op de foto en maar 5 namen.
Wie staat er tussen Peter van Dam en Adriaan van Landschoot?

Rink
Q***@hotmail.nl
2018-08-25 16:55:38 UTC
Hallo Rink. Dit weet ik niet, maar je kunt een e-mail hierover sturen naar https://radiovisie.eu/contact/ en zodra je het antwoord weet dit dan hier meedelen. Nico.

Lees daarnaast op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-25-augustus-237/ nu dit:

1974

De Nederlandstalige programma’s van Radio Atlantis, uitzendend vanaf de MV Jeanine, stoppen definitief om 14:00 uur. Frank Van Leeuwen, Mister Galaxy en eigenaar Adriaan Van Landschoot presenteren een afscheidsprogramma.
Q***@hotmail.com
2018-08-27 12:59:12 UTC

Hallo Rink. Desgevraagd kreeg ik dit antwoord: dat is Luk Van Kapellen. Echte naam: Luc Decoster. Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-08-30 15:06:31 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://radiovisie.eu/retro-babbel-met-van-landschoot-van-praag/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-09-04 17:46:35 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50472-radio-atlantis-01-08-1974-dave-owen-0648-0710/?tab=comments#comment-149036 Nico.
Q***@hotmail.com
2018-09-05 13:52:48 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50472-radio-atlantis-01-08-1974-dave-owen-0648-0710/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-09-06 16:07:15 UTC
...luister nu naar https://tunein.com/radio/Radio-Seabreeze-s277720/ tot 19:00 uur. Dit programma is binnen enige dagen herbeluisterbaar via https://radioseabreeze.nl/gemist en dan de button helemaal onderaan vóór 18.00 - 19.00 Zeezender uur - Johan de Graaf aanklikken. Nico.
Q***@hotmail.com
2018-09-07 18:30:05 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50498-radio-atlantis-312-mei-1974-luc-van-kapellen-0800-0900/?tab=comments#comment-149160 Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-09-10 14:48:23 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50540-beatles-op-atlantis-312/ Nico.
Q***@hotmail.com
2018-09-11 18:23:20 UTC
...(her)beluister nu ook https://www.radiotrefpunt.nl/forums/topic/50542-radio-atlantis-312-26-05-1974-dave-rogers-1800-1900/ Nico.
Q***@hotmail.nl
2018-09-13 16:06:43 UTC
...luister nu naar https://tunein.com/radio/Radio-Seabreeze-s277720/ Dit radioprogramma is vanaf morgen of anders vanaf overmorgen (her)beluisterbaar via https://radioseabreeze.nl/gemist en dan helemaal onderaan vóór 18.00 - 19.00 Zeezender uur - Johan de Graaf de (her)beluister-button aanklikken. Nico.
Johan van Veen