Weer een jaar ouder...
Add Reply
Gert
2009-03-07 06:36:43 UTC
Morgen word ik 49 en daamee ben ik één van de jongere bezoekers van dit
forum. Natuurlijk zijn er ook wel nog jongere deelnemers, zij die van de
generatie Mi Amigo, Monique, Delmare en de zoveelste versie van Caroline
zijn (en dan vergeet ik er vast nog een paar), maar ik ben van de generatie
dat al die zenders slechts troost brachten. Naar H3 luisteren verdomde ik
gewoonweg (dat zou ff lekker wezen zeg...) en dus luisterde je naar één van
de genoemde zenders, leuk, maar niet wat je wilde horen....
En natuurlijk, ik moet reëel zijn, als Veronica destijds wel de vergunning
had gekregen om als legaal station te kunnen blijven bestaan, en het had nog
bestaan, dan was het gewoon een station geweest ala radio 538.... Draaien
wat de jeugd van NU wilt, want dat is precies wat ze toen ook deden. Al
wordt het minder maar het is nog steeds de jeugd die radio luistert dus die
moet je zien ze grijpen, dat hadden de zeezenders destijds al heel goed
door.
Waar zit het dan in?
Ik denk dat het hier door komt.....: We hebben het wel over 1973/74......
Je bent 14... je begint te puberen, maar... waar tegen moet je je afzetten?
Zo vlak na de flower power gaan je ouders heel ver met je mee... wat de
islam was wist bijna nog niemand en het was zeker niet gevaarlijk,
gastarbeiders zaten in een pension vlak naast de kroeg en die zag je nooit
en pas toen ik in de 6e klas zat kwam er zo maar in ene een neger bij ons op
school in de eerste....
Je had maar één verzetsdaad en dat was de muziek.... en dat namen ze van je
af........
Dat was dit moment......

Gert
Peter de Wit
2009-03-07 06:45:26 UTC
Zeg dat dan gewoon: GEFELICITEERD!!!

PdW
Peter de Wit
2009-03-07 07:03:49 UTC
En voor de jongeren onder ons:

Peter de Wit (

Club van Katwoude)

(zou Erik die kranen hebben opengezet?)
ollie
2009-03-07 11:59:50 UTC
On Mar 7, 8:03 am, "Peter de Wit"
Post by Peter de Wit
http://youtu.be/f092pkJZdkk
Peter de Wit (
Club van Katwoude)
(zou Erik die kranen hebben opengezet?)
Je had kunnen afstemmen op Caroline en Mi Amigo

Rob
Peter de Wit
2009-03-07 12:25:48 UTC
"
Je had kunnen afstemmen op Caroline en Mi Amigo

Rob

Rob,

Geloof me, in mijn optiek is de MV de mooiste radioboot ever!! Ik wil ooit
nog eens een mooie vergroting van dit roemruchte schip in mijn huis.

Mooier dan die "bandjesdraaiboot" van Veronica en veel meer een zendschip
dan de Ross (hoewel die technisch veel beter is)

PdW
Peter de Wit
2009-03-07 12:30:50 UTC
Post by Peter de Wit
[...]
Dus mijn radio stond vastgeroest op Mi- Amigo/ Caroline. Wel jammer moest ik
hem steeds losbikken bij (weer eens) een frequentiewissel.

Dat gaf me weer het MV gevoel (ok beetje roestig was ie wel, maar ook
onzinkbaar :-))

PdW
Piet
2009-03-07 12:39:16 UTC
Post by Peter de Wit
Post by Peter de Wit
[...]
Dat laatste brengt me bij een nieuw topic, Peter. Welke zendschepen van
welke zeezenders zijn eigenlijk allemaal gezonken? En waren ze toen in
bedrijf als zeezender, of hadden ze al een ander doel?

Piet.
h***@gmail.com
2009-03-07 19:01:31 UTC
Post by Piet
Post by Peter de Wit
Post by Peter de Wit
[...]
Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
laat me de eerste voorzet doen: niet gezonken maar afgezonken en dus
een andere categorie: King David Capitol Radio als duikopbject in
Heerwaarden. Afgezonken door luchtmacht Libië Mebo I en II. En
afgezonken door Abe Natrhan het Vredesschip

groet
Hans Knot
v***@gmail.com
2009-03-08 11:09:28 UTC
Post by h***@gmail.com
Post by Piet
Post by Peter de Wit
Post by Peter de Wit
[...]
Hans Knot- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
Ik had begrepen dat de King David ook enige tijd is gebruikt als
ponton van een werkschip, dus de bovenbouw er helemaal afgesloopt. Dat
stond ooit in het Free Radio Magazine.

Gezien de posting van Hans Knot mogen we wel vaststellen dat er maar
één zendschip een heroïsche heldendood is gestorven :-).

Misschien het "spannendste einde" van een zendschip was wel die van de
Aegir, "red ons red ons, may day may day".

De Mi- Amigo in 1921 in Kiel gebouwd, niet wetende dat ze 87 jaar
later nog besproken zou worden..... De sfeer van die boot is nooit
meer teruggekeerd.

Peter de Wit
Bert M.
2009-03-08 11:12:48 UTC
Post by v***@gmail.com
Ik had begrepen dat de King David ook enige tijd is gebruikt als
ponton van een werkschip, dus de bovenbouw er helemaal afgesloopt. Dat
stond ooit in het Free Radio Magazine.
En ik heb ergens gelezen dat de King Davind nu nog steeds als
oefenobject voor duikers dient, ergens in de buurt van Nijmegen
schijnt-ie afgezonken te zijn...

Bertje (die ergens in z'n achterhoofd het beeld van een gezonken
Cheetah heeft)
WeetJijVeel
2009-03-08 13:30:37 UTC
Post by Bert M.
Post by v***@gmail.com
[...]
De Cheetah liep op de rotsen van Nieuw Zeeland, dus echt gezonken?
Wel spactaculair, terwijl het verging stond de zender aan en de
microfoon open.
Peter de Wit
2009-03-08 14:23:17 UTC
"
De Cheetah liep op de rotsen van Nieuw Zeeland, dus echt gezonken?
Wel spactaculair, terwijl het verging stond de zender aan en de
microfoon open.

Een foto daarvan staat, volgens mij, in het boek Offshore Radio van G.
Bisschop (uit mijn hoofd hoor)

PdW
Bert M.
2009-03-08 15:01:15 UTC
Post by WeetJijVeel
"
[...]
Hebben we 't nou niet over de Tiri van Radio Hauraki?

Bertje
r***@gmail.com
2009-03-08 15:09:21 UTC
Post by WeetJijVeel
Post by Bert M.
Post by v***@gmail.com
[...]
De Cheetah 2 zonk in een haven in Gambia, waar radio Syd vanaf land
uitzendingen verzorgde. De Tiri 1 van Radio Hauraki liep op de rotsen
van Auckland, New Zealand. Maar zonk niet. De apparatuur ging naar de
Tiri 2. Dat schip is na het toekennen van een uitzendvergunning
binnengelopen, waarbij overigens een bemanningslid overboord sloeg. De
Cheetah 2 was de opvolger van (logisch) de Cheetah 1. Dat schip zonk
in de haven van Malmö.

Het onzinnige geschreeuw van Rene de Leeuw vond ik niet zo spannend.
Dom is een beter woord. Gerard van Dam citeerde in dat verband eens
een ambtenaar die had opgemerkt "Zeeland?, rotsen?". Overigens wist je
dezelfde dag al wat er was voorgevallen. Bootje van z'n anker, op
drift, en uiteindelijk binnengesleept en in beslag genomen. Mooi
afgerond verhaal voor het eind van de middag.

Spannend was wel de laatste dag vanaf de Mi Amigo. Urenlang slechts
het uitgeven van codes, waarbij je gewoon voelde dat er iets goed mis
was. Zonder de tegenwoordige gemakken van internet, brekend nieuws of
andere snelle nieuwsvoorziening wist je pas véél later wat er
werkelijk aan de hand was. En dan nog mondjesmaat. Ja, de Mi Amigo was
gezonken berichtte de krant en het nieuws uren later. Maar om te weten
wat er echt gebeurd was, daarvoor moest je wachten op het Free Radio
Magazine een maand later, of twee. Da's pas spanning!

Een ander soort spanning was het "ontdekken" van de Scheveningen 54 in
de Scheveningse haven. Je "wist" gewoon dat er wat met dat schip was.
Daarvoor liepen er teveel vreemde vogels rond en op die boot rond. De
spanning van een ontdekking samen met je kameraad. Een geheimpje, je
kon het immers bij thuiskomst niet meteen publiceren in een
"nieuwsgroep". Als je dat al wilde, het was allemaal hoogst illegaal
dus uitlekken was "gevaarlijk".

Maar omdat het nooit een zendschip is geworden, vergeet je dat alles
snel. Dit in tegenstelling tot het enteren van de Ross Revenge door de
Nederlandse plunderaars. Spannende live-verslagen door de dj's. En nog
steeds boosheid over wat daar gebeurde. Het is allemaal spanning, maar
telkens anders. Spanning die er niet meer is op de radio, en nooit
meer terugkomt. Sander
Bert M.
2009-03-08 15:14:10 UTC
Post by r***@gmail.com
"Zeeland?, rotsen?".
Je vergeet de 'kerncentrale'...

Mooi verhaal verder Sander! Héél herkenbaar!
Bertje
Peter de Wit
2009-03-08 15:23:32 UTC
Spanning die er niet meer is op de radio, en nooit
meer terugkomt.

Sander

Dit zijn de berichten/ postings die "onze" groep zo waardevol maken. Laten
we wel zijn....het meest legendarische radiomoment is het zinken van de MV
direct gevolgt door de heropening op 15-04-1979 (toen niemand het meer
verwachte)

PdW
Bert M.
2009-03-08 15:55:37 UTC
Laten we wel zijn....het meest legendarische radiomoment is het zinken van de
MV direct gevolgt door de heropening op 15-04-1979 (toen niemand het meer
verwachte)
Ik snap wat je bedoelt, maar zo staat het er wel erg vreemd he?
Voor mijzelf geldt de geweldige 'Man's fight for freedom' van J. Walker
als meest legendarisch, plus de heropening van Caroline in '83. Niet
dat dat nou zo'n geweldig openingsprogramma was (hoewel goed
pruimbaar), maar het feit dat 'ze' 't wéér flikten!

Bertje (die ook de M.V. de allermooiste vind)
Peter de Wit
2009-03-08 16:51:53 UTC
Post by Bert M.
[...]
Tja....

Paasweekend 1979, het was 15 april. Ik stemde mijn radio af op 319 meter
middengolf en hoorde luid en duidelijk het bekende geluid vn de MV.

Het schip was een wrak, bezocht en weer verlaten door de jongens van
Delmare. In de pers verschenen berichten van o.a. Sylvain Tack die
verklaarde dat de boot "levensgevaarlijk" was en dat hij als "medeeigenaar"
van die boot het nooit zou toestaan dat er nog ooit uitzendingen vanaf
zouden plaatsvinden.

En toch....

De zender deed het nog, de generatoren kwamen weer tot leven, de mast stond
nog rechtop. Vooral de uitzendingen van de Engelsen waren uniek!!

De Ross was te steriel, keurig uitgerust in Santander. Het miste elk gevoel
met de zeezender van daarvoor. Een veel mooier moment was de verschijning
van de Communicator. Laser 730, dat was een verademing!! ook al was het (te)
Amerikaans, was de boot kleiner dan de Ross.

Wist je dat je leuke tinnen beeldjes kan bestellen van de MV?
www.radioships.com. Helaas zonder roest :-)...

PdW
"leendert vingerling" @club-internet.fr>
2009-03-08 17:18:30 UTC
Post by Peter de Wit
[...]
Een kleinere boot is inderdaad knusser en gezelliger. Daardoor heeft het ook
meer sfeer. Maar het is niet meest ideale werkomgeving. Ik zat tien keer
liever op de Ross, dan op de Martina waar je nieren bij windkracht vier je
strot uitvlogen... Zoiets als in

Salut
Leendert
ollie
2009-03-08 17:59:55 UTC
strot uitvlogen...  Zoiets als http://youtu.be/mPBaqh3dcVM
Salut
Leendert
leuk boottripje Leen. Mij niet gezien

Rob
"leendert vingerling" @club-internet.fr>
2009-03-08 20:40:16 UTC
"ollie" <***@xs4all.nl> wrote in message news:f1f44857-79bf-491c-8c71-***@s28g2000vbp.googlegroups.com...

leuk boottripje Leen. Mij niet gezien

reactie Leendert:

Met het klimmen der jaren ben ik voorzichtiger geworden en zou ik nu ook
passen voor zo'n tripje. Pas de laatste jaren realiseer ik me wat een
verantwoording we destijds genomen hebben door met een groep bezoekers de
oversteek naar de Ross Revenge te maken. Een aantal keren stak er een flinke
strorm op met als dieptepunt het moeten binnenlopen in de haven van Ramsgate
in 1984.

Het klinkt misschien gek, maar ik word nog wel eens badend in het zweet
wakker na een nachtmerrie over die bewuste storm. Het spookte enorm op zee
en we hadden beukende golven van zes meter om ons heen. Het was te ruw om
naar de Ross Revenge door te varen . We zouden daar onmogelijk langszij
kunnen komen.

We hadden 15 bezoekers aan boord en velen waren ziek, zwak en misselijk. We
moesten daarom zo snel mogelijk een beschutte plek opzoeken en volgens de
zeekaart zou de vluchthaven van Margate geschikt zijn. We zetten koers naar
Margate, maar dat pakte bijna desastreus uit. De boot kwam tot drie maal
toe in een golfdal terecht en schuurde met haar onderkant over de bodem.
Een levensgevaarlijke situatie. We gooiden direct het roer om en zetten
koers naar Ramsgate.

Als de boot toen vast was blijven zitten, zouden we allemaal zijn
verdronken. Als...als..als... Die kwelgedachte houdt me 's nachts wel eens
flink wakker.

Salut
Leendert
Peter de Wit
2009-03-09 11:53:52 UTC
[...]
Ja, dat is de uitleg aan Marjo :-).....

Maar wat is de echte droom? De angst dat er een besmettelijke ziekte
uitbreekt aan boord van een zendschip? De angst dat je goedbedoelde
tendering misbruikt had kunnen worden door byv de zware criminaliteit. De
omgang met louche of gevaarlijke personen? Een dol- of doorgedraaide d.j.
aan boord. Een ernstige verwonding aan boord etc..

PdW
"leendert vingerling" @club-internet.fr>
2009-03-09 14:21:56 UTC
Post by Peter de Wit
Post by Peter de Wit
[...]
De nare gedachten die mij soms kwellen zijn dat het schip het met man en
muis had kunnen vergaan. Niet alleen de trip naar Ramsgate, maar ook enkele
hachelijke tripjes met de Windy in kracht 9-10 kwamen daarvoor in
aanmerking. Je hebt de golven in het filmpje gezien en je ziet wat een
kracht de natuur heeft. Zo'n scheepje stelt dan helemaal niets voor.

Als je jong bent overzie je minder de gevolgen van je daden. Er was altijd
een enorme 'drive' aanwezig om te gaan varen en soms werd een slecht weer
voorspelling ontkend. Zo wist ik destijds dat er minder goed weer op
komst was, maar ik hoopte dat het wel mee zou vallen. Maar de natuur had
toen geen clementie.

De keer dat een dolgedraaide zeezieke anorak in een koude februari nacht
over boord stapte om met de bus verder te gaan bezorgt me ook nog altijd
koude rillingen. Hij werd net op tijd bij zijn been gepakt en binnenboord
getrokken.

Mijn leven zou er heel anders hebben uitgezien als er zich dodelijke
ongelukken zouden hebben voorgedaan. Dat zou een blijvend litteken zijn
geweest.

Het is gelukkig allemaal goed gelopen. Maar met de wijsheid van nu zou ik
toch vroeger meer voorzichtigheid in acht hebben moeten nemen en me minder
moeten laten leiden door het 'ideaal'...

Salut
Leendert
Media Voice Productions
2009-03-09 19:58:31 UTC
[...]
Ik heb Dave 'Fish' ook wel eens bijna voor onze ogen 'naar de kelder'
zien gaan toen hij met zijn tendertje (met GROTE NADRUK op -tje!)
probeerde langszij te komen van de Ross. Hij kwam toen Judy Murphy
(Adrian Sebastian Scott) brengen bij noordoost 8-9... nou, de golven
sloegen soms metershoog over de Ross, met soms blauwe vlammen van de
antennedraden tot gevolg. Overstappen van de tender naar de Ross leek
dan meer op een 'lunapark from hell' dan op een gezond verstand-actie.

Brrrr... doodeng was dat!

Edo
r***@gmail.com
2009-03-10 03:40:56 UTC
Post by Media Voice Productions
[...]
Dat is wel een leuke schrijffout. Adrian (de mannen naam) in plaats
van Adrianne (de variant voor een vrouw). Toen ze naar Radio
Luxembourg ging, moest ze haar naam wijzigen in Jodie Scott, omdat de
naam Adrianne teveel zou klinken als een mannen naam. Sander
Peter de Wit
2009-03-09 12:01:14 UTC
leuk boottripje Leen. Mij niet gezien

Rob

Als je deze golven kan garanderen ga ik mee!!!

PdW
Peter de Wit
2009-03-09 12:48:34 UTC
Vis gevangen rond de Ross. is dat radioactieve vis??

http://www.youtube.com/watch_fullscreen?fs=1&q=caroline%2520at%2520sea&vq=None&sourceid=ys&video_id=fBMGFDoZVN0&l=325&sk=NS00bto8GPKSCl6Hwne9VbRzIB5Nw85xC&fmt_map=18%2F512000%2F9%2F0%2F115%2C5%2F0%2F7%2F0%2F0&t=vjVQa1PpcFNbxRPruYKBWJhU5Aej8if1rAQpfoB74zs%3D&hl=nl&plid=AARkruz3_GH-_2c-AAAAoAAQAAA&cr=US&title=Radio
Caroline at sea august 1990.

PdW
kees6238
2009-03-09 20:45:33 UTC
[...]

werkt dit ?
tussen < >

leuke filmp(jes)
Bert M.

Bertje (huurt bootje)
Rene Verstraten
2009-03-09 22:38:36 UTC
Post by Bert M.
Post by ollie
[...]
Count me in also :-)

René
Bert M.
2009-03-08 18:01:40 UTC
Post by Peter de Wit
Wist je dat je leuke tinnen beeldjes kan bestellen van de MV?
www.radioships.com. Helaas zonder roest :-)...
Moet je eens zien hoe dat eruit ziet, al die M.V.'s op een rijtje:
Mooi he?

Bertje
"leendert vingerling" @club-internet.fr>
2009-03-08 16:50:28 UTC
<***@gmail.com> wrote in message news:a20216cb-ca56-4614-bd0f-***@j38g2000yqa.googlegroups.com...
[...]

Eind 1978 gonsde het van de geruchten. De werkzaamheden op de Scheveningen
54 trokken daardoor ook de aandacht van de havenpolitie en RCD. Beide
instanties zijn voor een 'routine' contrôle aan boord geweest, maar konden
niets strafbaars ontdekken. Ze gaven hiermee wel een duidelijk signaal af en
dat bemoeilijkte de voortgang.Vanaf dat moment wisten we zeker dat we in de
gaten werden gehouden.

Van Dam hanteerde de 'in het hol van de leeuw' tactiek. Dingen daar doen,
waar een normaal denkend mens het niet zou verwachten om daarom geen
verdenking op zich te laden. Door 'die vreemde vogels' was overigens
moeilijk om de boel in het gareel te houden.

De situatie werd met de dag onhoudbaarder en uiteindelijk werd besloten om
zo snel mogelijk buitengaats te gaan, voordat het schip in beslag zou
kunnen worden genomen. Door alle haast en slechte organisatie vertrok de
'54' naar de Mi Amigo met aan boord een generator voor de Mi Amigo, maar
zonder een afgesteld kompasen een degelijke zeekaart. Onderweg werd aan een
ligschip de positie van de Mi Amigo opgevraagd.

Ook dat was spannend...

Salut
Leendert
Peter de Wit
2009-03-08 16:55:40 UTC
". Onderweg werd aan een
Post by "leendert vingerling" @club-internet.fr>
ligschip de positie van de Mi Amigo opgevraagd.
Ook dat was spannend...
Een LIG schip?

Is dat een schip welke voor anker ligt???

PdW
"leendert vingerling" @club-internet.fr>
2009-03-08 16:56:47 UTC
"leendert vingerling" <***@clubadsl1@club-internet.fr> wrote
in message news:49b3f741$0$21747$***@news.club-internet.fr...

Onderweg werd aan een
Post by "leendert vingerling" @club-internet.fr>
ligschip de positie van de Mi Amigo opgevraagd.
Ligschip, moet natuurlijk zijn: 'lichtschip'. Excuses.

Salut
Leendert
Bert M.
2009-03-08 09:46:02 UTC
Post by Gert
[...]
http://youtu.be/2S-GIJV0-gk
Gert
Ha Gertjuh!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Mooi verhaal heb je opgeschreven, ik wilde alleen even reageren op deze
zin:

<quote>als Veronica destijds wel de vergunning had gekregen om als
legaal station te kunnen blijven bestaan, en het had nog bestaan, dan
was het gewoon een station geweest ala radio 538</quote>

Daar zul je best gelijk in hebben,maar als Veronica de kans had om te
blijven voortbestaan waren de luisteraars erin meegegroeid en was 't
niet zo opgevallen denk ik.

Anyway, fijne dag vandaag !

Bertje
M.T. Bucket
2009-03-11 17:20:45 UTC
Post by Gert
[...]
Opdat het nooit vergeten wordt!

--
With friendly greetings
M.T.B.

What if one day you'll find out your heart ain't left anymore.
Q***@hotmail.com
2018-10-07 17:29:10 UTC
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-7-oktober/ staat nu dit te lezen: Nico.

1964: Denemarken

De Cheeta I van Radio Syd, die op 17 september was vastgelopen, belandt in de haven van Malmö. Daar zinkt het schip ter hoogte van kadenummer 11.