Abie Nathan
Add Reply
ronn
2008-08-27 20:16:35 UTC
Volgens de Herald Tribune is Abie Nathan op 81 jarige leeftijd in een
hospitaal in Tel Aviv overleden

.
Herbert Visser
2008-08-27 20:20:47 UTC
Post by ronn
Volgens de Herald Tribune is Abie Nathan op 81 jarige leeftijd in een
hospitaal in Tel Aviv overleden
Shocking news. En de woorden 'May he rest in Peace' zijn nu wel héél
toepasselijk.

Herbert Visser
Herbert Visser
2008-08-27 20:22:57 UTC
45 minutes ago

JERUSALEM (AFP) - Prominent Israeli peace activist Abie Nathan, who
repeatedly defied Israeli law and served jail time during his life-long
campaign, died on Wednesday aged 81, a hospital spokeswoman said.

"Abie Nathan died several hours ago in hospital. He was hospitalised several
days ago in a very bad condition," Aviv Shemer of the Ichilov Medical Centre
in Tel Aviv told AFP.

Born to a Jewish family in Iran, Nathan served as a British air force
fighter pilot during World War II before emigrating to Israel shortly after
its independence in 1948.

In 1966, Nathan defiantly flew a single-engined plane called "Shalom One"
from Israel to Egypt -- Israel's main enemy at the time -- in what was
branded a "peace flight."

After being arrested by Egyptian authorities and returned to Israel, Nathan
attempted a second flight in 1967, was again stopped by the Egyptian
authorities and later jailed in Israel.

The indefatigable campaigner continued performing high-profile activities to
promote peace, including the creation in 1973 of the Voice of Peace radio
station which broadcast from a ship in the Mediterranean Sea.

He sank the boat in 1993 following the launch of the Oslo peace process
between Israel and the Palestinians.

Nathan was an outspoken opponent of Israel's occupation of Palestinian
territories and in the late 1980s he held a series of meetings with then
Palestinian leader Yasser Arafat.

The meetings, which Israel deemed illegal, earned Nathan heavy criticism in
Israel as well as two terms in jail.
h***@gmail.com
2008-08-27 20:28:11 UTC
Post by Herbert Visser
[...]
 pixel?adv=23351&code=59;227;657;681;807;816;820;828&t=2
< 1KViewDownload
even na negen ben ik gebeld namens Sharona, de dochter om wereldwijd
het volgende bericht te verspreiden. Het kon niet eerder in de
nieuwsgroep gezien het verzoek ook was eerst alle persbureaux en
medewerkers te informeren

In the name of the family I have to announce the death of Abe Nathan,
who died this evening at 20.56 in Tel Aviv. Abe, who had several brain
strokes through the past years, was during the last weeks in an
hospital in Tel Aviv where his condition became worse. His daughter
Sharona, who lives in the USA, was – together with other relatives at
his bedside. Abe Nathan, the Peace Fighter, died at the age of 81.
Enclosed is a digital version of the book on the work of Abe Nathan
and his work with the Peace Foundation and the Peace Ship off the
coast off Israel. Also he gave his life for many years for
humanitarian cases all over the world.

Op martins site zal heel spoedig meer volgen
triest maar aan de andere kant, gezien de conditie van hem ik denk is
het zo goed
groet
Hans
Herbert Visser
2008-08-27 20:44:55 UTC
<***@gmail.com> schreef in bericht news:4966a53f-1288-452f-9c7e-***@f36g2000hsa.googlegroups.com...

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8,00.html

De grootste nieuwssite in Israël
Juul Geleick
2008-08-28 08:38:15 UTC
In article
Post by h***@gmail.com
[...]
O,jee Hans, dat wordt naast de tel. zitten................
Van Duin zou zeggen; "dat ze jou daar voor bellen, waren al die andere
niet thuis zeker" ( hi )

Juul ( altijd bereid tot enige realiteitszin )
Peter de Vries
2008-08-28 08:52:15 UTC
Post by Juul Geleick
In article
Post by h***@gmail.com
[...]
Heerlijk Juul ,dat nuchtere van je (gemeend!).

Peter.
Jan
En dat weer in de maand augustus!
Charles J. van Doornewaard
2008-08-27 20:48:52 UTC
Ik plaats hieronder ook even een bericht uit Teletekst.

127 Teletekst wo 27 aug
***************************************
Vredesactivist Abie Nathan dood

***************************************
` In een ziekenhuis in Tel Aviv is de
Israëlische vredesactivist Abie Nathan
op 81-jarige leeftijd overleden.In de
jaren zeventig maakte Nathan met The
Voice of Peace radio-uitzendingen vanaf
een schip in de Middellandse Zee.

Met zijn programma's hoopte Abie Nathan
vrede tot stand te brengen tussen
Israël en de Arabische wereld.In 1993
was zijn laatste uitzending,nadat de
Oslo-akkoorden tussen Israël en de
Palestijnen waren getekend.Nathan kwam
diverse malen in de gevangenis terecht.

De laatste jaren heeft Nathan een paar
keer een herseninfarct gehad,waardoor
hij al deels verlamd was.
***************************************
Herbert Visser
2008-08-27 21:04:03 UTC
Israëlische vredesactivist Abie Nathan (81) overleden
Woensdag, 27 augustus 2008 / 22:59

MIDDEN-OOSTEN

TEL AVIV (ANP) - De Israëlische vredesactivist Abie Nathan is woensdag op
81-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Tel Aviv. Dat heeft zijn
familie laten weten.

Nathan was sinds twee beroertes in 1996 en 1997 al ernstig ziek. Jarenlang
propageerde de in Iran geboren Nathan vanaf de boot ,,Ms Voice of Peace''
met zijn uitzendingen verzoening in het Midden-Oosten. Het geld voor de
oprichting van de zender op het uit Groningen afkomstige schip werd in 1973
door het Nederlandse volk bijeengespaard.

(c) ANP 2008 alle rechten voorbehouden
Herbert Visser
2008-08-27 21:47:19 UTC
Israëlische vredesactivist Abie Nathan (81) overleden (2)
Woensdag, 27 augustus 2008 / 23:32

MIDDEN-OOSTEN

N i e u w bericht, meer informatie, juiste naam boot

[...]

propageerde de in Iran geboren Nathan vanaf de Peace-boot met zijn
radiostation ,,The Voice of Peace'' verzoening in het Midden-Oosten. Het
geld voor de oprichting van de zender op het uit Groningen afkomstige schip
werd in 1973 door het Nederlandse volk bijeengespaard. Ook de Nederlandse
radio- en televisiepresentator Kas van Iersel, die momenteel onder meer voor
Skyradio werkzaam is, werkte jarenlang voor ,,The Voice of Peace''.

In 1993 stopte de destijds 66-jarige Nathan met zijn uitzendingen vlak voor
de Israëlische kust.

Altijd viel de zender op de ultra-korte golf 100,0 bij de oranjerode
zonsondergang een halve minuut stil na de aankondiging: ,,Wij onderbreken
onze uitzending ter nagedachtenis aan de slachtoffers van oorlogen hier en
elders en wij hopen dat u ons in dit ogenblik van herdenking wil volgen''.

Nathan, die velen voor ietwat vreemd hielden, streed tientallen jaren met
ongewone middelen voor de vrede. Hij zamelde miljoenen in om de wereldwijde
honger te bestrijden, maar verzoening in het Midden-Oosten bleef zijn
belangrijkste doel.

Met een lading bloemen als teken van vriendschap voer hij eens naar Egypte,
dat toen nog een vijand van Israël was. Hij mocht niet aan land en moest de
bloemen aan de zee toevertrouwen. Abie Nathan zocht PLO-leider Yasser Arafat
op toen dit voor Israëliërs nog verboden was - en zat daarvoor maandenlang
in de gevangenis.

(c) ANP 2008 alle rechten voorbehouden
Herbert Visser
2008-08-27 22:16:33 UTC
Israëlische vredesactivist Abie Nathan overleden
Gepubliceerd: vandaag 00:01
Update: vandaag 00:15

Abie Nathan, piloot, ondernemer, vredesactivist en oprichter van het
radiostation 'Voice of Peace', is woensdag op 81-jarige leeftijd overleden
in het Ichilov-ziekenhuis in Tel Aviv. Dat heeft het ziekenhuis laten weten.

Nathan deed voor het eerst internationaal van zich spreken toen hij in 1966
in een aftands eenmotorig vliegtuigje naar Egypte vloog, tien jaar voordat
Israël en Egypte vrede sloten. Het vredesoverleg met de Egyptenaren dat hij
zich had voorgesteld kwam er niet van, maar hij stal de harten van veel
Israëliërs en kreeg de smaak van de door hem begonnen eenmansdiplomatie te
pakken. Later voer hij met zijn piratenschip vijandige wateren van het
Midden-Oosten binnen en riskeerde hij zijn leven met hongerstakingen voor
vrede.

De vredelievende parlementariër Yossi Sarid zei dat Nathan het pad heeft
geëffend voor de Israëlische vredesbeweging. "Hij was zijn tijd vooruit en
hij deed alles alleen", zei hij.

"Abie Nathan hield van het leven, hield van de mensheid en hield van vrede.
Hij voordag de Israëlische samenleving van een unieke schakering van
humanisme en mededogen", zei premier Ehud Olmert in een verklaring.

Nathan werd geboren in Iran en kreeg zijn opleiding in India. Hij diende als
gevechtspiloot in de Britse luchtmacht voordat hij in 1948 met vele andere
immigranten naar het nieuwe land Israël kwam. Hij werkte er als piloot bij
El Al en runde een kunstgalerie en restaurant waar de bohème van Tel Aviv
bijeenkwam. In 1965 begon hij met zijn vredeswerk, dat hem diverse malen
voor korte perioden in de gevangenis deed belanden, want de bezoeken die hij
aan Egypte bracht en de ontmoetingen die hij met PLO-leider Yasser Arafat
had vielen in Israël onder het kopje 'heulen met de vijand'. In zijn
zoektocht naar vrede reisde hij de wereld af en ontmoette hij veel
belangrijke figuren. Het schip waarop hij in 1973 de uitzendingen van zijn
zender Voice of Peace begon was deels gefinancierd door John Lennon.

"Shalom, Salaam en vrede voor al onze luisteraars", zo begon hij de eerste
uitzending. "Het vredesschip is een project van het volk. We hopen dat we
met dit station zullen helpen de pijn te verlichten en de wonden te helen
van vele jaren van ellende voor de mensen van het Midden-Oosten."

Behalve vredesactivist was Nathan hulpverlener. Hij zond hulpgoederen naar
slachtoffers van oorlog, aardbevingen en hongersnood in Biafra, Cambodja,
Nicaragua, Libanon, Zaïre (Congo) en andere landen.

In 1996 werd Nathan door een beroerte getroffen. Hij raakte verlamd en kwam
in een rolstoel terecht. Twee jaar later volgde een tweede beroerte, die hem
van zijn spraak beroofde. Sindsdien leidde hij een afgezonderd leven in een
bejaardenhuis.
Herbert Visser
2008-08-27 22:19:40 UTC
En op deze site nog een foto van Abie Nathan op het Peace-ship in Amsterdam
die ik nog niet eerder had gezien:

http://beeldbank.nationaalarchief.nl/na:col1:dat208107
h***@gmail.com
2008-08-28 13:12:23 UTC
Post by Herbert Visser
En op deze site nog een foto van Abie Nathan op het Peace-ship in Amsterdam
http://beeldbank.nationaalarchief.nl/na:col1:dat208107
Opmerkelijk dat je die vond. Ik heb hem altijd achter willen houden.
Ik hoop niet dat er nu bepaalde mensen jaloers willen worden
op dat toen nog goddelijk jonge lichaam dat naast Abe staat te
schilderenFoto genomen toen het schip aan de oostelijke handelkade lag
in Amsterdam eind juni 1969 en onderleiding van kapitein Van Wijk werd
geschilderd. Zie volledige verhaal over Vop en Abe via download nu op
respectievelijk
www.hansknot.com en www.offshore-radio.de
leendert vingerling
2008-08-28 14:18:42 UTC
Post by h***@gmail.com
Post by Herbert Visser
[...]
Waarom heb je deze foto altijd achter willen houden Hans? Was je soms bang
voor 'verkeerde' mannen...?

Salut
Leendert
h***@gmail.com
2008-08-28 14:51:44 UTC
Post by h***@gmail.com
Post by Herbert Visser
[...]
bijvoorbeeld en dan die hoornen bril. Er zijn echt nog veel meer fotos
die ik achter heb gehouden. Soms moet er toch iets van jezelf zijn.
Bert M.
2008-08-28 16:52:58 UTC
Post by h***@gmail.com
bijvoorbeeld en dan die hoornen bril. Er zijn echt nog veel meer fotos
die ik achter heb gehouden. Soms moet er toch iets van jezelf zijn.
Mmm...Het blijkt nu dat mijn vrouw die foto heeft nabesteld op A0 (80 X
120)formaat... :/
h***@gmail.com
zolang die niet boven het bed komt zit je dus gebakken
Jaap van Duin
2008-08-29 12:41:06 UTC
Post by h***@gmail.com
Post by Bert M.
Post by h***@gmail.com
[...]
Ik heb, in de jaren 80, zelf bijna 7 jaar mogen genieten van de
uitzendingen van de Voice of Peace.
In die periode woonde en werkte ik in het noordwestelijk deel van
Israël.
De programma's waren gewoon in het Engels, waaronder de International
Top 40, met veel jingles uit de VERONICA 192 periode inclusief het
melodietje met de krijsende meeuwen voor het nieuws in "Rak Ivriet".
Het deed me toen weer aan die goede oude tijd denken.
's Avonds met de zonsondergang kwam Abie met zijn vredesboodschap
eindigend met "Give Peace a Change"!
Shalom Ghaver Abie

Jaap
h***@gmail.com
2008-08-29 13:39:26 UTC
http://www.nrg.co.il/online/HP_1.html - go down to the bottom of the
page to where the video is

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3589065,00.html

Abe is deze ochtend begraven. Er waren ongeveer 100 mensen bij
aanwezig. Ondermeer de Israelische president Perez. Verder waren er
ondermeer bloemen van de Palestijnse president Abbas.

groet
Hans K
Q***@hotmail.nl
2019-03-16 15:47:25 UTC
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-16-maart-075-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

1973: Israël

Abie Nathan (foto bovenaan op die link) krijgt in 1967 het idee om een vredeszender op te zetten. Hij verkoopt zijn bezittingen in ruil voor de Nederlandse kustvaarder Cito, die een jaar later in Panama als de MV Peace wordt geregistreerd. Wanneer het geld op is, gaan de bemanningsleden in hongerstaking. Een actie die niet zonder resultaten blijft want dankzij vers kapitaal kan men het schip tot zeezender uitrusten. De MV Peace trekt richting New York. Tijdens de reis wordt de 50 kW zender getest.
Q***@hotmail.nl
2019-04-14 19:08:05 UTC
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-14-april-104-2/ staat nu ook nog dit te lezen: Nico.

1988: Israël

De MV Peace van Abie Nathan vaart naar de haven van Ashod en slaat het nodige proviand in. Tevens wordt een nieuwe 25 kW FM-zender geplaatst.
N***@outlook.com
2019-06-07 18:42:08 UTC
..op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-7-juni-158/#.XPqXRhLwqKE staat nu ook nog dit te lezen: Nico.

1991: Israël

Abie Nathan, de eigenaar van The Voice Of Peace maakt een einde aan een veertig dagen durende hongerstaking. Hij doet dit op verzoek van de Israëlische president Herzog, die hem later zal ontvangen.
Q***@hotmail.nl
2019-06-12 14:01:18 UTC
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-12-juni-163-video/#.XQEBtxYzbcs staat nu dit te lezen: Nico.

1969

Abie Nathan koopt de MV Cito voor 45.000 gulden. Het schip verlaat Groningen en meert aan in Amsterdam.
N***@outlook.com
2019-06-12 15:29:14 UTC
...lees, zie en (her)beluister nu ook http://pa7da.jouwweb.nl/voice-of-peace Nico.
WeetJijVeel
2008-08-27 23:59:28 UTC
Post by Herbert Visser
Altijd viel de zender op de ultra-korte golf 100,0
Sjonge, weer een journalist die niets weet van techniek.

gewoon: FM 100 MHz: veel simpeler en duidelijker.
Herbert Visser
2008-08-28 06:28:35 UTC
Post by WeetJijVeel
Post by Herbert Visser
Altijd viel de zender op de ultra-korte golf 100,0
Sjonge, weer een journalist die niets weet van techniek.
gewoon: FM 100 MHz: veel simpeler en duidelijker.
Maar eerlijk is eerlijk, voor de rest vond ik 't wel een goed en redelijk
waarheidsgetrouw verhaal.
Bovendien heeft die journalist formeel ook nog eens gelijk met die 'ultra
korte golf' .

Herbert Visser
Peter de Vries
2008-08-28 08:47:36 UTC
Post by Herbert Visser
[...]
schip werd in 1973 door het Nederlandse volk bijeengespaard. Ook de
Denk je aan het (c), Herbert...!

Peter.
Herbert Visser
2008-08-28 12:01:30 UTC
Post by Peter de Vries
Post by Herbert Visser
(c) ANP 2008 alle rechten voorbehouden
Denk je aan het (c), Herbert...!
Peter.
Zeg Peter, dit is de ZEEZENDER-nieuwsgroep hoor !!! :-)
Op zee dachten we daar bij 't ANP ook niet aan. Vandaar ook die brand op
de kippenboerderij :-).

Herbert Visser