Veronica Top 1000 online!
Add Reply
Micha F. Jans
2003-09-21 12:39:23 UTC
Dag zoutwatervrienden,

En dan vooral Bert Alting. Ik heb de Veronica Top 1000 uit 1974 online
gezet. Deze is verkregen uit gegevens van mijn eigen database, na het
invoeren van de eerste 500 Top 40 lijsten. En Bert, maak je geen zorgen, die
500ste zat er vorige maand al in hoor...:-)
Of ie helemaal gelijk is aan het origineel uit 1974 weet ik niet, daar
moeten anderen maar over oordelen. Alle lijsten zijn apart ingevoerd, en
daar is dus het Top 40-puntensysteem op los gelaten, en moet dus weinig tot
helemaal geen fouten bevatten.
Je kunt de lijst vinden op:

http://home.planet.nl/~micha.jans/top1000.htm

Mochten er toch nog fouten in geslopen zijn, dan hoor ik dat graag.
Fouten kunnen zitten in de "dubbele" noteringen, zoals Let Kiss en La Danse
de Zorba, die in verschillende versies de Top 40 haalden, maar die ik gewoon
op één hoop gegooid heb en geteld heb als 1 notering.
Enfin, je ziet het allemaal vanzelf. En ik vind het een mooie lijst...:-)

Groeten,
Micha
Frans Elbertsen
2003-09-21 14:10:41 UTC
Post by Micha F. Jans
[...]
Het hangt er vanaf of je de lijst van 26-12 1970 hebt meegerekend.
In het top 40 dossier van SoftMachine komt deze lijst niet voor; ik begreep
dat ze destijds vanwege de kerst geen tijd hadden om een top 40 uit te
zenden.
Weet iemand hoe dit verhaal precies in elkaar zit, en of de top 40 van deze
datum gelijk werd gesteld aan 19-12 1970 of gewoon helemaal kwam te
vervallen.

Groeten
Frans
Micha F. Jans
2003-09-21 14:21:06 UTC
Post by Frans Elbertsen
Post by Micha F. Jans
[...]
Ik heb de lijst van 26-12-1970 gewoon meegeteld, deze is dus gelijk aan die
van 19-12-1970. Alle platen bleven staan, alleen het aantal weken was steeds
eentje meer, en heb ik dus meegeteld als een volledige lijst, week 52 van
1970 dus. Bij mijn weten werd ie dus gelijk gesteld aan week 51. In vele
overzichten wordt deze lijst niet meegepakt.

Maar...je kunt het controleren. Op 27-7-1974 dient de 500ste Top 40 zich
aan. Als je die lijst van 26-12-1970 dus niet meetelt kom je op die datum op
499!
Zo ook bij de 1000ste. Die moet vallen op 14-4-1984. Bij het niet meetellen
van die laatste van 1970 kom je daar dus uit op 999. Concluderend: die moet
er dus gewoon wel bij als volledige Top 40 lijst.

Dat Top 40 Dossier van Softmachine daar kun je beter geen waarde aan
hechten, omdat deze vol fouten zit, en onzorgvuldig is samengesteld. Lijsten
die niet kloppen, bepaalde nummers die totaal niet terug te vinden zijn,
platen dubbel die enkel erin moeten en andersom. Kortom, een puinhoop dus.
Ze hebben er echt een braaizooi van gemaakt en is een schande voor de Top 40
verzamelaar.

Groeten,
Micha
MS Media

Frans
Bert Alting
2003-09-21 15:06:26 UTC
Goed werk, Micha, uitstekend. Het is een prima lijst en zodra ik de door
Radio Veronica uitgezonden Top 1000 in bezit heb, zal ik beide lijsten
vergelijken. Bedankt voor de moeite!

Groet,
Bert Alting.
Micha
Rob Mesander
2003-09-21 16:31:47 UTC
Ze zijn verschillend, op de originele staat Pretty Flamingo - Manfred Mann
op 1000.
Rob
Hans Hendriks
2003-09-21 19:34:24 UTC
Post by Rob Mesander
Ze zijn verschillend, op de originele staat Pretty Flamingo - Manfred Mann
op 1000.
Rob
Toch hoort die single van Manfred Mann niet te staan op nummer 1.000 evenals
Twice As Much op nummer 999. Als gevolg van enkele fouten gemaakt in de
samenstelling van de Top 1000 was het gedrukte exemplaar niet correct. Een
tweetal singles staan dubbel in de lijst en 4 singles zijn vergeten. Op
27-jul-1974 omstreeks 12.15 uur corrigeert Sieb Kroeske dit mondeling. Het
programma is eerder aangeboden door de downloadclub.
Bert Alting
2003-09-21 20:26:46 UTC
Hallo Hans en Rob,

Het enige wat ik me van de Top 1000 kan herinneren, was dat Pretty Flamingo
van Manfred Mann op nummer 1000 stond. Maar ja, het is achteraf niet zo gek
dat er hier en daar een foutje in de lijst is geslopen, want alles werd
immers handmatig berekend. Een kleine fout heeft immers al consequenties
voor een Top 1000. De lijst van Micha is ongetwijfeld correct. Ach, mensen
maken nu eenmaal fouten. En daarnaast was Radio Veronica (Sieb Kroeske)
immers helemaal niet te beroerd om een foutje toe te geven. Erg vind ik het
allemaal niet, want ook hier was Radio Veronica een trendsetter. Ik kan me
nog wel herinneren dat ik er in die dagen alles aan deed om zoveel mogelijk
uren te kunnen horen. Bedankt voor de reacties, ik krijg de lijst van de Top
1000, zoals die is uitgezonden door Radio Veronica, toegestuurd door Cor
Bokkinga.

Hartelijke groet,
Bert Alting.
\\JT\\
2003-09-21 20:26:21 UTC
Post by Micha F. Jans
http://home.planet.nl/~micha.jans/top1000.htm
Leuk, zo'n lijst! Het frappante is dat ik 498 onmiddelijk herken en
tekst zelfs deels mee zou kunnen zingen. Twee nummers zeggen me helemaal
niets:
marian come back home - silvio
een karavaan - herman lippinkhof
Venlig Hilsen
Micha F. Jans
2003-09-21 20:55:03 UTC
Post by \\JT\\
Post by Micha F. Jans
[...]
Tja, zeggen mij ook niks eigenlijk. Maar ze stonden tussen 2-1-1965 en
27-7-1974 in de Top 40, en dus in die lijst. De lijsten die verder gaan dan
1974 zijn nog gekker, neem dat maar van mij aan.

Groeten,
Micha
http://www.michajans.nl
Rick van Dijk
2003-09-21 21:06:09 UTC
Post by \\JT\\
Post by Micha F. Jans
[...]
Cats/Next one klinkend bandje
Post by \\JT\\
een karavaan - herman lippinkhof
Een karavaan trekt door het woeste land,
zijn sporen achterlatend in het zand.

Beetje in de style van Brandend zand van Gert Timmerman, (wie, ja die!)

Rick.
oldies45
2003-09-21 21:38:58 UTC
Post by Micha F. Jans
Post by \\JT\\
Post by Micha F. Jans
[...]
Ik ken ze alle twee en ik weet dat de single van Herman Lippinkhof
behoorlijk vaak werd gedraaid en behoorlijk populair was...echt een
jukebox/kermis plaatje. Niet bepaald mijn smaak

Harm
Hans Knot
2003-09-24 21:41:49 UTC
"Als je mij helpt aan Marian come back home zal ik Jan Fre een opname
brengen
van Trully Smith zodat hij het op MP3 kan zetten

groet

Hans
Hans Knot

Hans Knot

Hans Knot

2020-07-23 15:12:50 UTC
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-23-juli-205-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

1974

Radio Veronica start om 07:00 uur met de ‘Top 1000’ uit de periode 1965-1974. Die is gebaseerd op top 40 punten. De lijst wordt uitgezonden ter ere van de 500ste top40. De marathonuitzending duurt tot zaterdag 27 juli als om 13:00 uur de nummer 1 wordt gedraaid. Deze lijst staat op https://www.top40.nl/pdf/archive/1974-top-1000-500e-top-40-27-juli.pdf